MHEV, HEV en PHEV hoe zit het ook alweer

Soorten Hybride auto's

We krijgen in de showroom regelmatig vraag naar 'een hybride auto' Dat is een ruim begrip omdat er verschillende vormen zijn met ieder hun eigen voor- (en na-)delen afhankelijk van je situatie:

  • MHEV - Mild Hybrid Electric Vehicle
  • HEV - Hybrid Electric Vehicle
  • PHEV Plug in Hybrid Electric Vehicle

 

toyota-hybrid-onderhoud

Begrip Hybride

De ruimste definitie van hybride is: nauwe vermenging van ongelijksoortige zaken. 

Bij een auto betekent het dat de auto wordt aangedreven door verschillende motoren: de brandstofmotor en de elektromotor. De auto heeft naast zijn brandstofmotor ook een elektromotor met een eigen accu die wordt opgeladen tijdens het rijden. Meestal wek je stroom op bij het remmen. Er zit een generator in die remenergie gebruikt om de accu op te laden.

MHEV en HEV

Bij een MHEV en HEV heeft die accu een kleine (MHEV) of iets grotere (HEV) capaciteit en is die snel vol. Vaak kan je bijvoorbeeld bij een afrit van een snelweg de accu al meer dan de helft bijladen. Als je aan het eind van de afrit weer optrekt dan gebruikt de auto de energie die je net daarvoor opgevangen hebt in de auto. De elektromotor ondersteunt dan de brandstofmotor waardoor die minder hard hoeft te werken en daardoor minder brandstof gebruikt. Dit zorgt voor een heel laag verbruik. 

De verschillen tussen een MHEV en een HEV zijn dat een MHEV een extra krachtige startmotor heeft. Deze startmotor assisteert de brandstofmotor. Deze startmotor kan de auto niet aandrijven en heeft relatief niet veel kracht. Een HEV heeft een losse elektromotor. Deze zit vaak tussen de motor en de versnellingsbak of hij zit op in de achterasconstructie. Deze motor kan wel de auto op lage snelheid ( tot +/- 50 km/h) een paar kilometer aandrijven als de brandstofmotor niet werkt.  Als de motor op de achteras zit functioneert het systeem ook als All Wheel Drive. Voor zowel de HEV als de MHEV geldt dat hun efficiëntie het grootst is waar de brandstofmotor relatief het minst efficiënt is, namelijk in stadsverkeer. 

Voor wie

Een MHEV of een HEV wordt dus optimaal ingezet bij kortere ritten, dan profiteer je het meeste van de elektrische ondersteuning van de auto. Zoek je een goed alternatief op een volledig eletrische auto, rij je vooral kortere afstanden en heb je niet de mogelijkheid om te 'stekkeren' dan zijn deze vormen van hybride auto's een geschikte oplossing.

Wij hebben meerdere auto's uit deze categorie vaak op voorraad, dus direct leverbaar:

Toyota C-HR (MHEV)

Nissan QashQai e-power (MHEV)

Toyota Yaris 

Toyota RAV4

Subaru Forester e-Boxer

DSC_03231 (2)

PHEV

Een PHEV gaat nog een stap verder. Deze heeft een grotere accu waardoor er een groter aantal km’s elektrisch kan worden gereden. De accu wordt geladen door het rijden, maar met name door hem zelf op te laden met een stekker. De meeste PHEV auto’s hebben daarmee een elektrisch bereik van zo’n 30 tot 80 km. Daardoor kan je bij de ritten in de buurt elektrisch rijden maar heb je wel een normaal rijbereik als je verder van huis wil rijden. Deze auto’s hebben ook meestal veel krachtigere elektromotoren. Omdat er ook een brandstofmotor in de auto zit is het totale verbruik van beide motoren heel laag en de prestatie erg goed.

Voor wie

Een PHEV is een goede tussenstap als je het nog niet ziet zitten om volledig elektrisch te gaan rijden maar daar wel in geïnteresseerd in bent. Je kunt alvast kennis maken met 'stekkeren' maar hebt ook de mogelijkheid om op benzine terug te vallen als je een langere rit moet maken. Dan hoef je ook geen tijd in te plannen om op te laden onderweg. Door de combinatie heb je in ieder geval al een super gunstig verbruik.

Ook van dit type auto hebben wij geregeld voorraad die direct leverbaar is:

Toyota RAV4 plug-in

Mazda CX-60 plug-in

Voor- en nadelen op een rijtje
MHEV
+   technisch eenvoudig
+   weinig extra gewicht 
+   relatief goed trekvermogen voor een aanhanger         
 
-   brandstofbesparing kan bij sommige auto's beperkt blijven

 

HEV
+   effectief in gebruik
+   vrijwel altijd een automaat                                  
+   veel winst in brandstofvebruik
 
 
-   de auto wordt zwaarder door grotere accu's
-   vaak relatief weinig trekvermogen voor een aanhanger
PHEV
+   bij goed laden zeer zuinig in gebruik
+   heel veel vermogen en koppel
+   relatief goed trekvermogen voor een aanhanger
+   in veel gevallen een verlaagd tarief voor de wegenbelasting/MRB
 
-   bij matig laden is dit niet zuiniger dan een vergelijkbare HEV
-   relatief duur in aanschaf