De reis naar het Dodge RAM-dealerschap
Bij Autobedrijf Luth-Tangenberg begon de liefde voor Amerikaanse auto’s lang voordat we officieel Dodge RAM-dealer werden. Die liefde gaat zelfs nog verder terug, naar de tijd vóórdat Jan Luth en Albert Tangenberg in 1987 samen hun eigen autobedrijf startten. Begin jaren 80 waren Jan en Albert nog geen compagnons, maar wel zwagers en goede vrienden. Albert reed in een AMC en Jan in een Ford Mustang. Hun gedeelde passie voor Amerikaanse auto’s groeide verder uit en zou later een mooie rol krijgen binnen hun autobedrijf.
Vanaf de start van ons autobedrijf in 1987 waren er altijd Amerikaanse auto’s rond de zaak te vinden. AMC’s zoals de Hornet en de Pacer, maar ook Jeeps die later uitgroeiden tot iconen als de Wrangler. Daarnaast stonden er Thunderbirds en zelfs Corvettes op het terrein.

Een servicebus met dubbele bodem
Begin jaren 90 kochten Jan en Albert een Chevrolet bus als servicewagen. Daar bouwden ze een dubbele bodem in voor extra gastanks. Albert ging er op een dag mee tanken en de pomp liep door tot bijna 400 liter. De medewerker van het tankstation keek zijn ogen uit. ‘Hoe doe je dat?’ vroeg de pompbediende. Het antwoord van Albert was simpel: “de deuren goed dichthouden.”
Die bussen, of ze nu van GMC, Chevrolet, Ford of Dodge waren, bleken een succes. Er was veel vraag naar en we verkochten er in die jaren heel wat van, waarbij toch stiekem wel het hoogtepunt was dat we er eentje aan de band Skik mochten leveren. Op de foto uit die tijd staat een jonge Albert samen met een jonge Daniël Lohues.
De eerste pick-ups
Midden jaren 90 kwamen de eerste pick-ups in beeld. De allereerste was een Chevrolet, eigenlijk bedoeld als extra servicewagen naast de bus. Maar nog voordat hij echt in gebruik was, werd hij al verkocht aan een klant. Zodra mensen zo’n pick-up zagen rijden, groeide de belangstelling en nam de vraag snel toe.
Volgens Albert waren de Chevrolets in die tijd de mooiste. De Dodge W200 vond hij eerlijk gezegd niet om aan te zien. Dat beeld veranderde toen Dodge de W200 verving door de RAM 1500. Die pick-up was krachtig, modern en veel aantrekkelijker om in te rijden. Vooral de derde generatie vanaf 2002 liep erg goed. Dat model is voor veel mensen nog steeds hét beeld van een Dodge RAM en vormt de basis van het huidige ontwerp.

Van USA-cars naar RAM-specialist
De stap naar het officiële Dodge RAM-dealerschap kwam niet uit de lucht vallen. Het is het resultaat van jarenlang werken met Amerikaanse auto’s. Onze monteurs kennen de pick-ups door en door. Niet uit handleidingen, maar uit de praktijk. Omdat er in Europa geen fabriek staat, zijn er vaak geen kant-en-klare oplossingen. Dan is kennis, creativiteit en vakmanschap onmisbaar.
RAM-dealer zijn betekent dus heel veel meer dan alleen een logo op de gevel. Het staat voor passie, liefde en tientallen jaren ervaring met Amerikaanse auto’s. Van de eerste Mustang en AMC tot de bussen met dubbele bodems, van de Chevrolet pick-ups tot de RAM 1500 van nu. Het is een verhaal van beleving en vakmanschap dat nog altijd bij Autobedrijf Luth-Tangenberg voortduurt.
Waarom wij vandaag de dag Dodge RAM-dealer zijn
Natuurlijk zijn er praktische voordelen. RAM heeft een goed georganiseerde onderdelenvoorziening in Europa, wat bij Ford of Chevrolet minder vanzelfsprekend is. Daardoor kunnen we klanten sneller en betrouwbaarder helpen. Maar de échte reden ligt dieper.
De Dodge RAM is geen gewone bedrijfsauto. Het is een auto die emotie oproept, een pick-up die kracht en comfort samenbrengt. Een werkpaard dat tegelijk plezier geeft. Voor veel klanten is het een droomauto, en wij mogen helpen die droom werkelijkheid te maken. Elke keer dat iemand in zijn of haar RAM wegrijdt, blijft dat bijzonder.

Van toen tot nu
Wat bij Albert en Jan in de jaren 80 begon met een AMC en een Mustang, groeide in 1987 uit tot Autobedrijf Luth-Tangenberg. Sindsdien is er veel veranderd, maar de kern is hetzelfde gebleven: liefde voor Amerikaanse auto’s en vakmanschap. Die liefde is bij Autobedrijf Luth-Tangenberg inmiddels doorgegeven aan de volgende generatie.
Vandaag staat de Dodge RAM dus centraal, maar het hart klopt nog steeds voor Amerikaanse auto’s, net als toen.